blog

Pok choi z grzybami shitake

1305.2016
Pok choi z grzybami shitake
title wydrukuj
img
  • 2 główki pok choi
  • 300 g świeżych grzybów shitake
  • 2-3 łyzki masła klarowanego
  • 2-3 łyżki sosu sojowego (najlepiej o obniżonej zawartości soli) 
  • 2 ząbki czosnku
  • Czarny pieprz do smaku
  • Natka pietruszki do przybrania

Po raz kolejny doszliśmy do wniosku, że idzie ku dobremu. Wbrew pozorom nie chodzi tu powszechnie już pewnie zauważalne skutki tzw. „dobrej zmiany”, ale coraz większe bogactwo nowalijek pojawiających się na straganach. Kiedy odwiedzamy nasze ulubione gospodarstwo, prawie za każdym razem udaje nam się kupić coś nowego. Dzisiaj zdecydowaliśmy się na pok choi i okazało się, że zabawy z tym przysmakiem mogą okazać się niebezpieczne.

Pok choi, występująca także pod nazwą pak choi i bok choi, to rodzaj kapusty chińskiej, czyli warzywko dosyć odlegle spokrewnione z naszą swojską kapuścianą głową. W chińskiej kuchni to składnik bardzo popularny, o czym mieliśmy okazję się przekonać podczas naszych niedawnych azjatyckich wojaży. W smaku pok choi jest lekko gorzkawy, ale jednocześnie zaskakująco soczysty. Jak to z kapustami bywa jest cennym źródłem żelaza, magnezu, potasu, fosforu, cynku, a także witamin A,  B i C.  W Chinach próbowaliśmy go w zupach oraz jako dodatek do duszonych warzyw, a także jako przystawkę smażoną w woku z sosem sojowym posypaną ziarenkami sezamu. Kiedy więc dzisiaj zauważyliśmy ciemnozielone listki młodego pok choi na straganie, natychmiast postanowiliśmy sprawdzić czy uda nam się odtworzyć choćby trochę rozmaite kapuściane smakołyki, które pochłanialiśmy na ulicach Pekinu. No i przepadliśmy z kretesem. 

Okazało się bowiem, że młody pok choi podsmażony nieco na klarowanym maśle z czosnkiem, a następnie lekko podduszony z grzybami shitake w sosie sojowym mocno uzależnia.  Teraz do długiej listy nowalijek, na które czekamy z utęsknieniem każdego roku przyjdzie nam dodać również młody pok choi. Oj, niełatwe jest życie smakosza…

Przygotowanie:

Pok choi myjemy, osuszamy, przekrajamy wzdłuż i podsmażamy delikatnie z obu stron na rozgrzanym na patelni maśle klarowanym. Na sam koniec dodajemy do warzywa wyciśnięty ząbek czosnku. Umyte grzyby kroimy i podsmażamy na maśle klarowanym z dodatkiem wyciśniętego czosnku, a następnie dodajemy sos sojowy i dusimy przez ok. 10 minut na wolnym ogniu, żeby grzyby zmiękły. Dodajemy grzyby do podsmażonego pok choi i dusimy przez kilka minut, aż kapusta będzie miękka. Przed podaniem przyprawiamy pieprzem, ale raczej nie solimy, bo sos sojowy jest wystarczająco słony. Na talerzu można danie przybrać natką pietruszki.