blog

Szpinak z grzybami shitake

1710.2012
Szpinak z grzybami shitake
title wydrukuj
img
  • 1 kg świeżego szpinaku
  • Opakowanie grzybów shitake
  • 2 ząbki czosnku
  • 1-2 łyżki sosu sojowego
  • Sól, pieprz do smaku

Był taki czas kiedy szpinak nieuchronnie kojarzył się z rozgotowaną, zielonkawą breją o niewyraźnym ciepło-mdłym smaku, który trzeba były jeść z uwagi na wysoką zawartość żelaza. Po wielu latach okazało się, że ktoś źle postawił przecinek w obliczeniach i zawartość żelaza w szpinaku nie jest wcale większa niż w sałacie. Kto teraz wynagrodzi to cierpienie milionom bezimiennych dzieci, które choć teraz już dorosłe ciągle budzą się z krzykiem, kiedy w sennych koszmarach przygniata je zielonkawa wodnista pryzma?

Szpinak, ten prawdziwy, pyszny o subtelnym zamszowym smaku, poznaliśmy powszechnie dopiero w czasach wielkiego przełomu, kiedy pojawił się powszechnie w sklepach nie w formie zmrożonej zielonej, posiekanej brei, ale w świeżych liściach. Prawdziwym odkryciem był dla nas szpinak podawany w nieśmiało powstających wtedy barach sushi. Tam właśnie można było spróbować delikatnie podduszonych świeżych liści szpinaku z czosnkiem, sosem sojowym i grzybami shitake - danie proste, pełne aromatu, doskonałe jako przystawka lub jako dodatek do dania głównego. Można powiedzieć, że wtedy dopiero naprawdę odzyskaliśmy szpinak, tak jak swego czasu pewna partia odzyskała MSZ. 

Przygotowanie:

Na gorącą oliwą wrzucamy wyciśnięty czosnek. Mieszamy, aby czosnek się nie przypalił. Dodajemy pokroje w paski grzyby i sos sojowy. Dusimy przez 20 minut na wolnym ogniu. Dodajemy umyte i odwirowane jak sałatę liście szpinaku i dusimy przez 5-7 minut, aż liście szpinaku stracą swoją naturalną sprężystość. Doprawiamy pieprzem i solą do smaku – tylko ostrożnie z solą, bo niektóre sosy sojowe są słone same w sobie.

UWAGA:

Szpinak jest zdrowy! Fakt, że ktoś kiedy pomylił się co do jego zawartości żelaza nie znaczy wcale, że nie należy go jeść. Szpinak zawiera witaminę K, A, C, B2 i B6 oraz magnez, mangan, żelazo (choć nie tak dużo, jak sądzono), potas, wapno, cynk i miedź. Ma działanie anty-zapalane i jest anty-utleniaczem. Dobrze działa na wzrok, wspomaga budowę kości, jest także źródłem białka. A więc drogie dzieci, szpinak jeść warto, choć może nie w postaci rozgotowanej zielonej breji z mrożonki…